Althans, dat is een conclusie van Amerikaanse onderzoekers van Northern
Illinois University.

Ze lieten personeelsfunctionarissen honderden Facebookpagina’s zien van
studenten. Op grond daarvan moesten ze aangeven of ze hen geschikt achten
als toekomstige werknemer, zo meldt zakenblad Forbes.
Zo moesten de personeelsmanagers Facebook-gebruikers ranken op emotionele
stabiliteit, hun vermogen tot samenwerking, extravertheid enzovoorts.

Met andere woorden: iemand die op zijn posts het ene moment in zak en
as zat, en het andere moment euforisch reageerde, liep kans een lage score
te krijgen voor emotionele stabiliteit. Maar iemand met veel vrienden en
veel vrolijke foto’s doet het goed op extravertheid.

Een half jaar later keken de onderzoekers opnieuw naar de studenten, maar dan
naar hoe ze daadwerkelijk functioneerden in een baan.

Geschikte werknemer

Van de vijfhonderd benaderde werkgevers reageerden er slechts 56. Maar zelfs
uit die kleine groep bleek een duidelijke correlatie met eerder afgegeven
scores. Met andere woorden: studenten die vooraf als heel geschikt werden
bevonden op basis van hun Facebookpagina, bleken ook tevreden werkgevers te
krijgen. En andersom.

Overigens is het al lang gebruikelijk onder werkgevers om sollicitanten op te
zoeken op sociale media. Dat kan dus zowel voor als tegen je werken.

Maar nu steeds meer mensen hun Facebookprofiel niet meer openbaar maken, wordt
het voor werkgevers wel lastiger om een eerste indruk van je krijgen via je
sociale media-gedrag. Dan wordt het eerste gesprek toch weer belangrijker.

Lees ook:

Op Linkedin noemt iedereen zich creatief

Apple-werknemer ontslagen na negatieve posts op Facebook

Hoe bescherm je je imago op internet?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl